شوک بزرگ به ترکیه

شوک بزرگ به ترکیه

خات نیوز- قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ترکیه نیز که در روز ۲۴ ماه می ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) برگزار شد، با کسب ۴۷.۸۲ درصد آرای مردمی در برابر ۵۲.۱۸ درصد آرای اردوغان محتمل شکست شد.

شوک بزرگ به ترکیه

به گزارش خات نیوز، تارنمای خبری سون دقیقه ترکیه طی گزارشی از قوت گرفتن احتمال محاکمه کمال قلیچداراوغلو رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خبر داد.

کمال قلیچداراوغلو در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که در تاریخ ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه بود ولی در دور نخست نتوانست اردوغان را شکست دهد و به همراه این رقیب سرسخت خود به دور دوم راه یافت.

قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات نیز که در روز ۲۴ ماه می ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) برگزار شد، با کسب ۴۷.۸۲ درصد آرای مردمی در برابر ۵۲.۱۸ درصد آرای اردوغان محتمل شکست شد.

وی که از ۱۳ سال پیش رهبری حزب جمهوری خواه خلق ترکیه را در اختیار دارد، به عنوان نماینده دوره بیست و هفتم، در مجلس ترکیه حضور داشت و از مصونیت سیاسی و محاکمه قضایی برخوردار بود ولی از فردا، همزمان با آغاز فعالیت دوره جدید فعالیت مجلس ملی ترکیه، مصونیت سیاسی خود را از دست می دهد.

به گزارش تارنمای سون.دقیقه، قلیچداراوغلو که در این دوره انتخابات مجلس به علت حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری، نامزد انتخابات مجلس نشد، در دوره جدید قانون‌گذاری وارد مجلس ترکیه نشده و فردا بعد از مراسم سوگند نمایندگان مجلس دوره جدید، مصونیت سیاسی و قضایی خود را از دست می دهد.

این رسانه گزارش داد که قلیچداراوغلو ۴۰ پرونده قضایی از جمله ۲۸ پرونده مرتبط با مسئولیت او در محاکم قضایی ترکیه دارد که با از دست دادن مصونیت سیاسی خود، روند محاکمه وی آغاز خواهد شد.

سون.دقیقه در گزارش خود مدعی شد که ۱۶ پرونده از میان ۴۰ پرونده قضایی تشکیل شده علیه قلیچداراوغلو، مربوط به توهین، تهدید و تهمت وی علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه است.

این رسانه اضافه کرد: از میان پرونده‌های تشکیل شده درباره قلیچداراوغلو، پرونده بروشور «پایه سیاسی گروه گولن در ۲۱ سوال» مهم است به طوری که دادستانی آنکارا در سال ۲۰۲۱ طی دادخواستی هفت صفحه‌ای، خواستار محاکمه قلیچداراوغلو به علت انتشار عکس‌های مشترک اردوغان و فتح الله گولن در این بروشور شده و به مجلس فرستاده بود.

همزمان با قوت گرفتن احتمال محاکمه قلیچداراوغلو، شکاف در حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که وی از ۱۳ سال پیش رهبری آن را در اختیار دارد و درخواست برای استعفای او از رهبری حزب در پی شکست در انتخابات ریاست جمهوری و کسب نتیجه ضعیف در انتخابات پارلمانی بیشتر شده است.

تارنمای خبر.۷ ترکیه نیز امروز طی گزارشی از تلاش قلیچداراوغلو برای حفظ کرسی رهبری حزب از طریق تعویق برگزاری کنگره عمومی حزب تا انتخابات محلی سال آینده خبر داد و نوشت: کادر رهبری حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به تدریج از سمت خود کناره گیری می کنند و انتظار می رود که به زودی تاریخ جدید برگزاری کنگره عمومی حزب در نشست شورای مدیریت مرکزی تعیین شود.

این رسانه همچنین مدعی شد که اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و از یاران نزدیک قلیچداراوغلو در حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که رویای ریاست جمهوری را در سر می پروراند، از سوی حدود ۴۰ رئیس استانی حزب متبوع خود و نیز از سوی بسیاری از کادر سرشناس حزب برای رهبری تشکیلات سیاسی خود مورد حمایت قرار گرفته است.

خبر.۷ گزارش داد که قلیچداراوغلو تلاش دارد تا زمان برگزاری انتخابات محلی در سال آینده، رهبری حزب جمهوری خواه خلق ترکیه را حفظ کند و از این سمت به عنوان محملی برای ماندن در قدرت و فرار از مهلکه محاکمه احتمالی استفاده کند.
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که توسط مصطفی کمال پاشا (آتاترک) تاسیس شده، در مجلس جدید ترکیه ۱۶۹ کرسی از ۶۰۰ کرسی مجلس را کسب کرده و پس از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان، دومین تشکیلات حزبی بزرگ حاضر در پارلمان این کشور به شمار می رود.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *