صادرات سیب زمینی به ترکیه

افزایش صادرات سیب زمینی به ترکیه

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ماکو گفت: تفاوت فاحش قیمت سیب زمینی در ایران و ترکیه موجب رشد صادرات جهشی این محصول به ترکیه در روزهای اخیر شده است.

طی روزهای گذشته صادرات سیب زمینی از طریق گمرک بازرگان به کشور ترکیه رشد چشمگیری داشته که طبق اظهار یکی از تجار ترکیه روزانه بین 130 تا 160 تن سیب زمینی از طریق پایانه مرزی گمرگ بازرگان به کشور ترکیه صادر می شود.

ایرج مرندی افزود: قیمت عمده فروشی سیب زمینی در ایران پایین تر از 10 هزار ریال است درحالی که این محصول در کشور ترکیه به خاطر سرمای زمستان سال گذشته که خسارت های زیادی به کشاورزان این کشور وارد کرد بالاتر از 50 هزار ریال در هر کیلوگرم قیمت دارد.

وی اضافه کرد: موضوع مورد بحث این است که سیب زمینی توسط خود اتباع ترکیه در قالب تجارت چمدانی و کالای همراه مسافر از کشور خارج می شود و تجار منطقه و کشور نقشی در این صادرات ندارند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد داده ایم صدور سیب زمینی از طریق بازارچه های مرزی صورت بگیرد تا پیله وران منطقه بتوانند از مزایا و تشویق های صادراتی استفاده کنند.

اتباع ترکیه با خودروهای ون بعد از ورود به شهر ماکو محصول سیب زمینی را به صورت خرده و به نام کالاهای همراه مسافر و تجارت چمدانی از کشور خارج می کنند.

یکی از تجار ترکیه که از ذکر نامش خودداری کرد به خبرنگار ایرنا گفت: این تجارت بیش از 500 درصد سود عاید بازرگانان ترکیه می کند.

برابر اطلاعات دریافتی هم اکنون هر روز بیش از 10 کامیون تریلر حامل سیب زمینی که از شهرهای همدان، اهر و اردبیل بارگیری شده اند وارد ماکو می شوند تا از طریق گمرک بازرگان صادر شود.

بازرگان مهمترین مرز زمینی در شمالغرب کشور و در مجاورت مرزهای ایران و ترکیه است که با شهر ماکو 20 کیلومتر فاصله دارد.

 

صادرات سیب زمینی به ترکیه
صادرات سیب زمینی به ترکیه

 

همچنین ببینید

کنترل و درمان استرس با طب سنتی

کنترل و درمان استرس با طب سنتی استرس و مشغله های این روزهای مردم جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *