قطع ارتباط داعش با مرز ترکیه

قطع ارتباط داعش با مرز ترکیه

معارضان مسلح با کمک تانک ها و جنگنده‌های ترکیه توانستند روستاهای تل میزاب و القاضی جرابلس و مزرعه نزدیک آن واقع در شمال سوریه را اشغال کنند و به حضور داعش در مرزهای ترکیه با سوریه پایان دهند. قطع ارتباط داعش با مرز ترکیه                                                                                                         به گزارش خات نیوز، بینالی ایلدیریم نخست وزیر ترکیه که به دیاربکر سفر کرده یکشنبه روز گذشته اعلام کرد که مرزهای مشترک این کشور با سوریه کاملاً امن شده است.
وی تأکید کرد که این مسئله پس از آن رخ داد که نیروهای تُرک و معارضان مسلح توانستند عناصر داعش را از آخرین مواضع خود در این منطقه به بیرون برانند.
نخست وزیر ترکیه تأکید کرد: از اعزاز تا جرابلس، (نوار مرزی) که طول آن به ۹۱ کیلومتر می‌رسد کاملا امن و همه گروههای تروریستی از آن بیرون رانده شدند.
ایلدیریم پیشتر مدعی شده بود که هدف ترکیه از عملیات سپر فرات (درع الفرات) «پاکسازی شمال سوریه از عناصر داعش، حزب کاگران کردستان، یگانهای پشتیبانی مردمی کُرد و اتحاد دموکراتیک کُرد و در نتیجه تضمین امنیت مرزهاست».
وبگاه خبری عنب که وابسته به معارضان سوریه است نیز اعلام کرد که معارضان دهها روستا و مزرعه را که در حد فاصل الراعی و شهر جرابلس قرار داشته تصرف کرده‌اند و بدین ترتیب نوار مرزی ممتد از استان «حسکه» تا شمال غرب حلب عاری از حضور داعش شده است.
طول مرزهای ترکیه و سوریه به ۸۲۲ کیلومتر می‌رسد که کنترل بخش بزرگی از آن در دست نیروهای کُرد سوریه قرار دارد، ولی مناطق مرزی استانهای حلب و ادلب در اشغال معارضان تحت الحمایه ترکیه است و دولت سوریه فقط کنترل گذرگاه مشترک با ترکیه در ریف شمالی لاذقیه را در دست دارد.
گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز با اعلام این خبر گزارش داد که داعش کنترل روستاهای مرزی را که در حد فاصل رودخانه و دریاچه «الساجور» واقع در ریف غربی جرابلس و شهرک راهبردی الراعی واقع در شمال شرق حلب را از دست داده است.
این گروه همچنین خبر داد، معارضان مسلح که از حمایت تانکها و جنگنده های تُرک برخوردا بودند، کنترل روستاهای تل میزاب والقاضی جرابلس و مزرعه نزدیک آن را به دست گرفتند و بدین ترتیب حضور داعش در مرزهای ترکیه به پایان رسید.
عملیات موسوم به سپر فرات از ۲۴ آگوست آغاز شد و ترکیه اعلام کرد که هدف از این عملیات هدف قرار دادن عناصر داعش و نیروهای کُرد است.
در همین راستا، ترکیه دو روز پیش شمار تانکهای خود را که در خاک سوریه حضور دارند، افزایش داد و در مرحله دوم «سپر فرات»، به الراعی نفوذ کرد تا بدین ترتیب در راستای عملیات سپر فرات جبهه نبرد تازه‌ای را ایجاد کند.
دستکم ۲۰ تانک و ۵ نفر بر و کامیون از شهر کیلیس ترکیه برای حمایت معارضان مسلح وارد الراعی شده بودند تا بتوانند داعش را از این مناطق خارج کنند.
برخی از مسئولان آمریکایی نیز مدعی شد که نیروهای این کشور با موشک اندازهای سیار مواضع داعش را در سوریه واقع در نزدیکی مرزهای ترکیه هدف قرار داده اند؛ موشک اندازهایی که به تازگی در خاک ترکیه مستقر شده بود.
فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکوم» نیز اعلام کرد که این سامانه موشک انداز بسیار با دقت بالاست و از مسافت دور مواضع را هدف قرار میدهد و هدف از استقرار آن در ترکیه حمایت از عملیات «ائتلاف» موسوم به ضد داعش در سوریه است.
ارتش ترکیه ۴ شهریور ماه جاری برای نخستین بار از زمان شروع بحران ۵ ساله سوریه، ۲۵۰ کماندو را به همراه بیش از ۱۰۰۰ شبه‌نظامی از ۷ گروه عضو ارتش آزاد سوریه، به داخل خاک این کشور اعزام کرد که به منزله مداخله مستقیم نظامی این کشور در سوریه بود.
وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن این مداخله نظامی، تأکید کرد که تجاوزات، کشتار و حمله آنکارا به سوریه جنایات ضد بشری را به وجود می‌آورد. دمشق همچنین تصریح کرد که تداوم حمایت فرانسه، آمریکا، انگلیس، عربستان و قطر از نظام ترکیه در واقع حمایت آشکار از تروریسم است.

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *