قوانین سال 2018 اقامت ترکیه

قوانین سال 2018 اقامت ترکیه

بسیار راه جهت دریافت اقامت در ترکیه وجود دارد ولی در اینجا متداولترین و راحتترین راهها عنوان شده است

در راستای اجرای سیاستهای جدید مهاجرتی کشور ترکیه در سال 2018 هزاران ایرانی که از قبل در این کشور با اقامتهای کوتاه مدت سالیانه,توریستی زندگی میکردند سالیانه اقامت خود را تمدید میکردند و یا به تازگی به این کشور وارد شده و برای دریافت اولین مرتبه از این اقامت اقدام کرده و در صف مصاحبه قرار داشتند با چالشی جدید روبرو شدند.

از آنجاکه دارندگان این نوع اقامت به هیچ عنوان حق کارکردن در ترکیه را ندارند دولت پس از مواجه شدن با موج مهاجرت ایرانی ها و کشف مواردی متعدد از کار سیاه و غیرقانونی آنان تصمیم به اجرای سیاستی مقابله جویانه گرفته و از ظاهر امر پیداست که قصد دارد این سیاست جدید را با حساسیت دنبال نماید.

بدین ترتیب و بصورت کلی اقامت افرادی که بعداز سه سال و نیم سال تمدید اقامت توریستی خود به یکی از امور توجیه پذیر نپرداخته باشند تمدید نخواهد شد.

*ثبت شرکت و فعالیت…

*اقدام به شروع دورۀ تحصیلی در یکی از مراکز آموزشی و دانشگاهی…

*اقدام به کاریابی از طریق قانونی و اخذ اقامت کاری…

*اقدام به سرمایه گذاری قانونی و اخذ اقامت کاری به عنوان کارفرما…

*داشتن پروندۀ درمانی معتبر برای معالجه در یکی از مراکز درمانی معتبر…

*ازدواج با اتباع ترک و قرار گرفتن در پروسۀ شهروندی…

*خرید مسکن…

از نظر دولت ترکیه زمان لازم برای انجام یکی از امور مذکور همان سه و نیم سال است. برای اجرای دقیق این سیاست و راستی آزمایی افراد در مصاحبه، شعب ادارۀ مهاجرت به مترجمان فارسی زبانی مجهز شده اند که بتوانند حتی با وجود مدارک کافی افراد متقاضی را پیرامون انگیزه های خود از اقامت در کشور ترکیه راستی آزمایی کنند. بدین ترتیب برای متقاضیانی هم که برای اولین بار مصاحبه میشوند شرایط دشوارتر شده و افراد میبایست عیناً انگیزۀ حقیقی خودرا از ماندن در این کشور با صداقت کامل عنوان نمایند.

دولت و ادارۀ مهاجرت ترکیه خود را مجاز میدانند که حتی پس از اعطای این اقامت در هر لحظه که صحت اطلاعات ارائه شده مخدوش شد برای اخراج توأم با جرایم افراد وارد عمل شوند. یعنی حتی زمانیکه افراد املاکی را در ترکیه خریداری کرده و اقامت سالیانۀ خود و خانوادۀ آنها بدون دردسر تمدید میشود اگر مرتکب نوعی از درآمدزایی غیر قانونی، ثبت نشده و در اصطلاح کار سیاه شده باشند مورد برخورد مشابه قرار میگیرند.

قوانین کار خارجیان در ترکیه و محدودیتهای اقامت توریستی از قبل وجود داشته، به شکل رسمی هم این قوانین قبلی و سیاست جدید درمورد مهاجرین از همۀ کشورها صادق است اما از آنجاکه حساسیت دولت بعداز روبرو شدن با موج مهاجرت ایرانیان و مشاهدۀ موارد متعدد تخلف از قانون توسط آنها برانگیخته شده و از طرفی تجهیز ادارات مهاجرت به مترجمان فارسی زبان بنظر میرسد که سختگیریهای اخیر بویژه ایرانیان را هدف گرفته باشد. سختی دریافت اجازۀ کار بصورت کارمند که در ترکیه توسط کارفرما درخواست میشود و کارفرما و متقاضی باید دارای شرایطی ویژه باشند موجب شده که تعداد کثیری از ایرانیان شاغل در ترکیه برای قانونی کردن درآمدزایی خود اقدامی نکنند و یا کارفرما و کارمند بدلیل دارا نبودن شرایط آن از این پروسۀ قانونی منصرف شوند، در حالیکه درصورت اثبات چنین جرمی علاوه بر اخراج تبعۀ خارجی، او و کارفرما با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.

افرادی که با وضعیت رد درخواست اقامت روبرو میشوند و ابلاغیۀ آنرا دریافت میکنند اگر از مقدار پیشفرض اقامت مجاز خود یعنی 3 ماه در سال که برای ایرانیان معافیت ویزا درنظر گرفته شده زمانی باقی داشته باشند میتوانند تا پایان این زمان در ترکیه بمانند درغیر این صورت بمدت 10 روز فرصت دارند که خاک ترکیه را ترک کنند و یا مورد جریمه در گذرگاههای مرزی قرار میگیرند، اگر طی این مدت برای خروج از ترکیه اقدامی نکنند ممکن است مورد بازداشت، جریمه و اخراج واقع شوند. همچنین افرادی که به رد درخواست اقامت خود معترض هستند میتوانند تا پایان مدت رسیدگی به شکایت ثبت شدۀ خود در ترکیه بمانند. پیشنهاد میشود که درصورت اعتراض به ابلاغیۀ مذکور متقاضیان به یکی از وکلای قانونی مهاجرت (ترک یا ایرانی) مراجعه کنند، آنها قادرند که اگر این رد درخواست نتیجۀ یک سوءت فاهم بوده آن را ملغی نمایند.

***توصیه های مربوط به مهاجرت ترکیه

1- قبل از هر چیز مدارک مورد نیاز خود از جمله مدارک هویتی و شخصی از قبیل شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه اعضا خانواده و …را بصورت مجموعه ای گردآوری کنید ترجمه و تایید سفارت کنید.

2- اگر به فکر کار و اشتغال در ترکیه هستید به اشتغالاتی فکر کنید که در آن سرشته دارید و قبلا تجاربی در مورد آن کسب کرده اید.

3- پول های خود را به صورت نقد در بانک ایران نگه دارید و کارت بانکی را به همراه خود بیاورید و تکن بانک و نرم افزارو اینترنت بانک خود را فعال کنید برای انتقال پول.

4- در پاره ای از موارد مانند اخذ اقامت و اجاره یا خرید خانه با خودرو با این تفکر که هزینه کمتری داشته باشید خود را از خدمات موسسات مشاور محروم نکنید چرا که چندین برابر آن صرفه جویی را ممکن است در اثر عدم آشنایی از دست بدهید.

5- هنگام استفاده از مشاوران و موسسات مشاور حتما به رسمی بودن دفتر و سابقه آن شرکت یا فرد و تجربه و آشنایی او توجه کافی داشته باشید. چرا که گاهی این امر میتواند کل تجربه مهاجرتی شما را تبدیل به یک فوبی و ترس ابدی از مهاجرت به جاهای دیگر تبدیل کند.

6- اگر قصد راه اندازی کسب و کار خود در ترکیه را دارید بعد از توجه به این نکته که قبلا حتما در آن کسب و کار تجربه داشته باشید لازم است در خصوص روند مجوزهای قانونی برای یک کسب و کار معین در ترکیه نیز اطلاعات کافی بدست آورید. برای مجوزات میتوانید از وکلای ترک ما در این زمینه کمک بگیرید.

7- دانستن زبان ترکی یک اولویت برای زندگی در ترکیه است. لذا قبل از اقدام به مهاجرت به مدت چند ماه سعی کنید دسته کم آشنایی با زبان ترکی استانبولی پیدا نمایید و آنرا در ترکیه بیشتر تقویت کنید. در سایت ما اموزش و جزوات و کلیپ های اموزشی رایگان هست .

8- اگر فرزند محصل دارید و به زبان ترکی مسلط نیست چند ماه زودتر از ثبت نام مدارس به ترکیه مهاجرت کنید و با هزینه کم معلم خصوصی و یا کلاس های عمومی شرکت کنید تا پیش زمینه باشد . فرزند شما اقامت ترکیه را برای ثبت نام مدرسه نیاز خواهد داشت لذا بهترین زمان اقدام انجام یک سفر در فصل بهار و اخذ وقت از اداره مهاجرت و مراجعه در فصل تابستان و اجاره منزل و تحویل مدارک به اداره مهاجرت است تا قبل از‌ اتمام مهلت ثبت نام مدارس کارت اقامت فرزندتان صادر شده باشد.

9– با اینکه خرید خودرو و خانه بنام فرد خارجی از همان اول و حتی بدون اقامت هم میسر است است اما توصیه میشود در ابتدای زندگی خود در ترکیه با اجاره منزل و همینطور به استفاده از وسایل نقلیه عمومی فکر کنید چراکه وسایل نقلیه عمومی در ترکیه هم گسترده و هم ارزان و هم با کیفیت هستند.

**اگر تمایل به افتتاح حساب بانکی در ترکیه داشته باشید

افتتاح حساب در ترکیه الزامی نمیباشد و شرایط زیر برای کسانی که خودشان تمایل به افتتاح حساب دارند میباشد و ربطی به انجام کارهای اقامتی شما ندارد.

حساب بانکی در ترکیه قبلا کاملا رایگان و فقط با پاسپورت و شماره مالیات انجام می شد توسط شعبات زراعت بانک و ایش بانک ولی در حال حاضر به دلیل 6000 حساب خالی توسط ایرانیان و تحریمهای آمریکا  برای سوریه ها و ایرانی ها موقتا شرایط بسیار سخت شده است.

که در حال حاضر یا با سپرده گذاری بالای 10.000 دلار باز میکنند و اما برخی از شعبات که با شرکت ما همکاری دارند با قبض برق یا آب و گاز و شماره مالیاتی و اقامت اولیه با سپرده یک ماهه 10 هزار لیری هم حساب بانکی باز میکنند.

**اینترنت خانه

هیچ یک از خانه های ترکیه روی خود خونه اینترنت نیست و باید برای اقدام کردم همانند ایران مدارک لازمه ارائه میشود و پس از 3 تا 7 روز اینترنت وصل میشود .

قانون جدید ترکیه برای کسانی که کارت اقامت را دریافت نکرده اند اینترنت فعال نمیکند.

ولی با توجه به ارتباطات خوب شرکت ترکیه نیدز با شرکت های اینترنتی با ارائه یکی از قبوض به نام شده و پاسپورت اینترنت را برای شما عزیزان فعال میکنند.  ولی نیاز به کمی صبر و زمان هست تا اومدن قبض اولیه که به نام شما شده  که حدود 2 تا 4 هفته زمان می برد .

**آب و برق و گاز :

در ترکیه تمامی آپارتمان ها برج ها و … نیاز به بنام زدن آب و برق و گاز به اسم کسی که خانه را اجاره میکند و یا می خرد هست  که پس از انجام اجاره نامه و دریافت آن به ادارات مربوطه مراجعه میکنید و با پرداخت هزینه به ادارات مربوطه آبونمان میکنید.

هزینه آبونمان :

آب : از 120 تا 300 لیر                    برق : 150 تا 400 لیر

که هزینه های که در بالا ذکر شده پس از ابطال و تحویل خانه پس از 2 هفته از طریق اداره پست در صورت عدم بدهی به شما برگرداننده خواهد شد.

***نکات مهم : 

برای به نام زدن آب و گاز نیاز به کفیل دارای کارت اقامت میباشد که هزینه کفالت هر یک از ادارات 300 لیر میباشد.

زمان وصل شدن آب و برق پس از به نام زدن حدود 12 ساعت  تا 3 روز هست

زمان وصل شدن گاز 3 تا 7 روز هست .

اما در اکثر اوقات آب و برق در 12 ساعت انجام می شود اما گاز 3 روز زمان میبرد .

در خانه های سیستم مرکزی گاز وجود ندارد و همه چی برقی است . و اینطور خانه ها فقط نیاز به بنام زدن برق هست و در برخی هم اب لازم هست .

**عاییدات یا شارژ ماهیانه :

ایدات یا شارژ ماهیانه در تمامی ساختمان های استانبول وجود دارد که قیمت ان با توجه به امکانات و موقعیت ساختمان متفاوت هست. که از متری 1 لیر شروع میشه تا متری 6 لیر که شامل تمیزکاری و اسانسور و برق راه رو ها و فضاهای موجود و نگهبانی و تاسیسات ساختمان و در برخی ساختمان ها استخر و سونا و حمام ترکی و باشگاه بدنسازی و … میشود.

***دپوزیت یا پول پیش : 

پول پیش در ترکیه در خانه های بدون اشیا از 2 تا 3 برابر اجاره گرفته میشود با توجه به امکانات و خانه های با اشیا از 2 تا 12 برابر اجاره با توجه به قیمت اشیا داخل اپارتمان و قوانین ان گرفته میشود

**کمیسیون :

با توجه به مالیات بالا شرکت ها و املاک ها در ترکیه کمیسیون قانونی 12% اجاره یک سال میباشد.

یعنی اجاره در 12 ضرب میشود و بعد در 12%

***خرید لوازم در ترکیه : 

تحویل لوازم که خریداری میکنید بین 1 تا 6 روز با توجه به شرکت که انتخاب میکنید زمان میبرد و هزینه باربری و جا به جایی به عهده خود شرکتی که خریداری کردید است . و قیمت لوازم استوک در حد نو بسیار ارزان و به صرفه است به طوری که شما با 4 تا 6000 لیر میتونید تمام لوازم لازم رو استوک در حد نو خریداری کنید.

***آپارتمان با اشیا و بدون اشیا : 

آپارتمان با اشیا :  یعنی مبله و لوازم بزرگ مثل یخچال و لباسشویی و تخت و تلویزیون و ….

بدون اشیا : آپارتمان که فقط شوفاژ و گاز و هود و وسایل اولیه  را دارد که شامل کمد و … نمی شود.

مشکلات ساختمان مربوط به شرکت ما نمیباشید لطفا در صورت هر گونه مشکل با صاحب خانه و یا مدیریت ساختمان و یا تاسیسات ساختمان در ارتباط باشید و از تماس با ما خودداری کنید .

***برگشت پول پیش و فسخ قرارداد و قوانین اجاره  : 

در ترکیه اگر زیر 1 سال بخواهید اپارتمانی که اجاره کردید تخلیه کنید پول پیش به شما برگردانده نمیشود . هیچ عذر و بهانه ای را قبول نخواهند کرد برای زیر 1 سال تخلیه،  پس با چشم باز انتخاب کنید . و برای تخلیه بعد از 1 سال هم باید 2 ماه قبل یعنی ماه 10  اعلام کنید که میخواهید تخلیه کنید.

از اجاره اپارتمان به صورت روزانه به دیگری و یا واگذاری ملک خودداری کنید طبق قوانین ترکیه مجازات بسیار بالای را خواهد داشت.

قولنامه های ترکیه مهر و … زده نمیشود . پس از عقد قرارداد و امضا مستاجر و مالک توسط کسی که کارهای اقامت شما را انجام میدهد در اداره ثبت و اسناد ثبت شده و مهر زده میشود.

مشکلات خانه ها در ترکیه : 

تمامی خانه ها چه در ایران چه ترکیه چه هر کشوری دارای نقص های جزئی هست که با صحبت با صاحب خانه و یا مدیریت ساختمان حل خواهد شد . لذا خواهشمندیم در این زمینه صبور و بردبار باشید . وسعی کنید با تاسیسات و مدیریت ساختمان در ارتباط باشید تا مشکلاتتان حل شود . از تماس های مکرر به املاک و یا دیگر افراد خودداری کنید چون فقط و فقط مشکلات ساختمان با تاسیسات و مدیریت همان ساختمان رفع خواهد شد و دخالت املاک و دیگر اشخاص رو نخواهند پذیرفت .

مدت گذر نامه : 

برای اقامت یک ساله حداقل 18 ماه باید تا زمان انقضا پاسپورتتان زمان داشته باشد

برای اقامت دو ساله حداقل 28 ماه باید تا زمان انقضا پاسپورتتان زمان داشته باشد

برای مسافرت حداقل 6 تا 8 ماه  باید تا زمان انقضا پاسپورتتان زمان داشته باشد

و دیگر قوانین :

1_برای خروج فرش نو به گواهی خرید و برای خروج فرش کهنه به گواهی هیئت‌مدیره یک موزه نیازمندید

2_سرویسهای بهداشتی در ترکیه پولی بوده و صاحبان آنها مکلف به پرداخت مالیات درآمد خود میباشند. هزینه توالتهای عمومی حداکثر 50 کروش یا نیم لیر ترک است.

3_ مراحل ازدواج اتباع خارجی اندکی با اتباع ترکیه متفاوت است، اتباع ایرانی می بایستی از کنسولگریهای ایران برگ تجرد گرفته و به تائید وزارت امور خارجه ترکیه در انکارا برسانند. حداکثر زمان برای اتمام مراحل ازدواج در ترکیه  2 روزاست.

4_ در صورتیکه مالک خودرو، در داخل خودرو حضور داشته باشد، منعی برای رانندگی ندارید و به راحتی می توانید تنها با یک گواهینامه ی بین المللی رانندگی کنید.

5_ مصرف مشروبات الکلی در خیابان ممنوع است.

6_ افراد دارای گذرنامه های با اعتبار کمتر از پنج ماه که قصد سفر به ترکیه را دارند برای تعویض پاسپورت خود پیش از سفر اقدام کنند در صورت عدم توجه به این موضوع، در هنگام ورود به فرودگاه استانبول، مبلغ 325 لیر به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود که با محاسبه نرخ 1500 تومان برای هر لیر، این رقم معادل 487 هزار تومان خواهد شد.

7_ حضور بیش از 3 ماه در ترکیه مستلزم اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت در ترکیه می باشد از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت.

8_به علت عدم وجود قرارداد انتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضای این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.

9_چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.

10_  اگر اقدام به فحشا و یا ایجاد آسیب های اجتماعی کنید اخراج خواهید شد.

11_ ممنوعیت استعمال دخانیات در تمامی اماکن عمومی سر بسته و امکان سیگار کشیدن در ورودی های سینماها، تئاترها، مراکز خرید، پارکهای کودکان، رستورانها و قهوه خانه ها و اماکن مشابه وجود دارد.

12_ ممنوعیت حمل داروهای ترک اعتیاد به ویژه متادون Metadon توسط مسافران به کشور ترکیه.

مشاوران ما ..

مترجم رسمی‌ قسم خورده و مشاور رسمی‌ در ترکیه

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تماس ازطریق واتساپ و ایمو امکان پذیرمیباشد.

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *