محمدجواد ظریف وارد آنکارا شد

محمدجواد ظریف وارد آنکارا شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در راس هیاتی برای شرکت در نشست سه جانبه درباره سوریه در ترکیه، وارد آنکارا شد.

به گزارش خات نیوز، نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه قرار است در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای امور خارجه و روسای جمهوری طی امروز و فردا در شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه برگزار شود.

این نشست دور دوم مذاکرات سه جانبه و در ادامه مذاکرات آستانه و نشست سران سوچی، برای رایزنی و همکاری برای حل مساله جنگ داخلی سوریه برنامه ریزی شده است.

وی قرار است فردا در صبحانه کاری با مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه شرکت کند.

محور نشست سه وزیر امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در خصوص موضوع نشست سران آنکارا و تهیه پیش نویس نشست سران خواهد بود.

پیش از نشست وزرای امور خارجه و سران، امروز نشست کارشناسان ارشد سه کشور برای تعیین و نهایی کردن مفاد پیش نویس نشست وزرای امور خارجه و روسای جمهوری در آنکارا برگزار می شود.

همچنین امروز عصر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی همتای ترکیه ای خود و برای شرکت در این دور از مذاکرات سه جانبه درباره سوریه، به آنکارا سفر می کند و فردا چهارشنبه، در نشست روسای جمهوری سه کشور شرکت می کند.

دکتر روحانی قرار است علاوه بر دیدار دوجانبه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز دیداری دو جانبه داشته باشد که در این دیدارها مسایل مربوط به روابط دوجانبه و همچنین همکاری های منطقه ای و بین المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرنگار المیادین در آنکارا روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که شرکت کنندگان در این اجلاس، بر پایبندی به حفظ حاکمیت سوریه و استقلال و تمامیت ارضی این کشور تاکید و اقدامات جدیدی برای تداوم آتش بس اتخاذ می کنند و موارد و راههای جلوگیری از نقض آتش بس در سه منطقه کاهش تنش در سوریه را بررسی خواهند کرد.

به گزارش المیادین، یکی از اولویت های این نشست گفت و گو درباره اصلاح قانون اساسی سوریه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

در این نشست، کشورهای روسیه، ترکیه و ایران به عنوان دولت های ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور روند حل جنگ داخلی سوریه را بررسی کردند.

تداوم همکاری های سه کشور در سوریه در نشست سوچی مورد تاکید روسای جمهوری سه کشور قرار گرفت و هر سه کشور بر همکاری در سوریه که در 9 دور مذاکرات آستانه تضمین شده و از پاییز سال گذشته در تحولات میدانی سوریه نقطه عطف مهمی ایجاد کرده بود، تاکید کردند.

تضمین اجرای مناطق عاری از تنش از سوی تهران، مسکو و آنکارا در قالب مذاکرات آستانه تاثیر بسزایی در مبارزات علیه داعش و کاهش درگیری ها در سوریه داشت و منجر به برگزاری نشست سوچی شد.

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی نیز که با حضور بیش از یکهزار و 600 نفر از افراد موثر در تحولات سوریه در 10 و 11 بهمن برگزار شد، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به دست آمد.

خاورم/1905

انتهای پیام /* آنکارا ایرنا

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *