مخالفت ایران و ترکیه با همه‌‌ پرسی کردهای عراق

مخالفت ایران و ترکیه با همه‌‌ پرسی کردهای عراق

یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی بر دیدگاه مشترک ایران و ترکیه در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان تاکید نهاده است.

به گزارش خات نیوز سرلشکر پاسدار محمد باقری که به ترکیه سفر کرده، در پی دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن کشور گفته است که در این ملاقات از جمله طرح دولت اقلیم خودگردان کردستان عراق در مورد برگزاری همه‌ پرسی استقلال این اقلیم مطرح شد. این همه‌پرسی برای حدود یک ماه و نیم دیگر برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش بی بی سی، سرلشکر باقری گفت که در این دیدار دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای تاکید و اعلام کردند که برگزاری این همه‌ پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.

وی اظهار داشت که برگزاری همه پرسی همه عراق، هم ایران و هم ترکیه را درگیر خواهد کرد و افزود: به همین علت مقامات دو کشور تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت گیرد.

چندی پیش منابع خیری گزارش کردند که مقام‌های ارشد دولتی و احزاب سیاسی منطقه خود مختار کردستان عراق با برگزاری یک همه‌پرسی در مورد استقلال این منطقه در روز ۲۵ سپتامبر موافقت کرده‌اند. قرار است این همه‌ پرسی دربرخی از مناطق خارج از اقلیم خود مختار از جمله منطقه نفت خیز کرکوک هم برگزار شود.

به گفته ناظران، در صورت برگزاری این همه‌ پرسی، به احتمال قوی اکثر رای‌دهندگان به استقلال کردستان عراق رای خواهند داد.

اعلام برنامه برگزاری همه‌ پرسی با واکنش منفی آمریکا و دولت عراق و مخالفت شدید دولت‌های ترکیه و ایران مواجه شده است. علاوه بر از دست رفتن بخشی از منابع نفتی عراق، جدایی کردستان می‌تواند زمینه تنش‌های قومی دیگر در این کشور را ایجاد کند. همچنین ایران، ترکیه و سوریه دارای اقلیت قابل توجه کرد هستند که در مجاورت اقلیم خودگردان سکونت دارند.

به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از دیگر موضوعاتی که در دیدار او با رئیس جمهوری و مقامات دولتی و نظامی ترکیه مطرح شد وضعیت سوریه بوده است.

ایران و ترکیه دارای مواضع متضاد در مورد موقعیت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده سیاسی آن کشور هستند. ترکیه تا کنون با متهم کردن بشار اسد به کشتار مردم کشورش، با ادامه حکومت او مخالفت کرده در حالیکه جمهوری اسلامی از متحدان اصلی و حامیان مالی و نظامی دولت بشار اسد بوده است و در جنگ داخلی سوریه به طور گسترده به او کمک می‌کند. در عین حال، ایران در ترتیباتی به رهبری روسیه و ترکیه برای استقرار آتش‌بس و خاتمه دادن به جنگ داخلی در سوریه مشارکت دارد.

سرلشکر باقری همچنین گفت که در این سفر، همکاری دوجانبه در راستای تقویت امنیت مرزی و جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان و گروه های مسلح مخالف حکومت‌های ایران و ترکیه نیز مورد بررسی قرار گرفت. وی گفت که قرار است تماس نظامی بین دو طرف ادامه یابد و افزود که انتظار می‌رود رئیس جمهوری ترکیه در آینده به ایران سفر کند.

تا زمان بروز جنگ داخلی در سوریه، دولت‌ به رهبری آقای اردوغان در ترکیه روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی داشت اما با افزایش تنش در سوریه، این روابط به تدریج به سردی گرایید.

محمد باقری اولین رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران است که پس از انقلاب اسلامی به ترکیه سفر می‌کند. تا قبل از استقرار جمهوری اسلامی، کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان عضو پیمان نظامی مرکزی سنتو بودند که با مشارکت ایالات متحده و بریتانیا به منظور تقویت توان دفاعی این کشورها در برابر اتحاد شوروی سابق ایجاد شده بود.

سرلشکر باقری گفته توافق شده است که تماس بین نهادهای نظامی دو کشور ادامه داشته باشد.

منبع خبر

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *