مراسم خداحافظی سفیر ایران در ترکیه

مراسم خداحافظی سفیر ایران در ترکیه

مراسم خداحافظی علیرضا بیگدلی سفیر ایران در آنکارا در پایان ماموریت وی در این سمت برگزار شد.

علی رضا بیگدلی، سفیر ایران در آنکارا در پایان ماموریتش به عنوان سفیر، اظهار داشت که در مدت ماموریت خود در ترکیه برای بهبود روابط و افزایش همکاری‌ بین دوکشور تلاش بسیار زیادی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خات، علی رضا بیکدلی،‌ سفیر ایران در آنکارا در مراسم خداحافظی خود در سفارت ایران گفت که در مدت ماموریت خود در آنکارا برای بهبود روابط و افزایش همکاری های بین ایران و ترکیه تلاش بسیار زیادی کرده است.

بیکدلی با اشاره به افزایش همکاری‌ و حجم تجارت بین دو کشور در مدتی که عهده دار پست سفارت ایران در آنکارا بوده است اظهار داشت:‌ “می‌توان به هدف افزایش تجارت به ارزش 30 میلیارد دلار دست یافت. اگر به آمارهای تجارت خارجی ایران و ترکیه در راستای اهداف سال‌های 2023 و 2025 دو کشور نگاه کنیم رسیدن به هدف 30 میلیارد دلار مشکل نخواهد بود. زیر ساختهای مورد نیاز دولت‌ها را نیز حل کرده ایم. به سوی هدف 30 میلیارد دلاری با سرعت به پیش می‌رویم. بین اهداف تجاری ایران و ترکیه ممکن است در زمینه انرژی٬ تجارتی در حدود 15 میلیارد دلار مطرح شود. خوشبختانه موضوع داوری بین المللی در زمینه گاز اخیرا به نتیجه رسید. همکاری‌های ما در زمینه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر با سرعت زیادی افزایش خواهد یافت.”

وی ضمن اشاره به این که اقدامات زیر ساختی ای چون امور گمرکی و حمل و نقل و وضعیت انجام شده و اوضاع مرز‌ها بهبود یافته است تصریح کرد:‌ “ترکیه بر روابط ایران با اروپا نیز تاثیر مثبت خواهد داشت”.

به گفته سفیر ایران٬ ترکیه در بازار ایران از لحاظ جغرافیایی و لجستیکی نیز از نیروی رقابتی قوی‌تری برخوردار است. او در این باره گفت:‌ “ترکیه در بازار ایران دارای مزیت بزرگی است و این مزیت را نباید در مقابل رقبای بزرگ از دست بدهد. کارشناسان و مقامات رسمی٬ باید بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری جسورانه در ایران تشویق کنند”.

بیکدلی در مورد رایزنی‌های متقابل در شش ماه اول چنین گفت: “احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از ایران دیدار خواهد کرد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز از ترکیه بازدید خواهد نمود. نشست 25 ام کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در آنکارا برگزار می‌شود. نشست سوم معاهده همکاری استراتژیک سطح بالا با حضور روسای جمهور دو کشور در آنکارا برگزار خواهد شد. در رابطه با نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در ایران نیز به توافق رسیدیم. اقدامات زیربنایی لازم برای انجام فعالیتهای اقتصادی مختلف نیز همچنان ادامه دارد”.

سفیر ایران به روابط ترکیه و عربستان سعودی نیز اشاره کرد و افزود:‌ “عربستان سعودی سرزمین وحی است، کشوری که قبله ما در آن وجود دارد. عربستان سعودی در مسائل منطقه‌ای باید نقش سازنده‌ای داشته باشد”.

بیگدلی با تشکر از ملت ترکیه و با ابراز این که برای بهبود روابط و افزایش همکاری دو کشور به تلاش خود ادامه خواهد داد به سخنان خود پایان داد.

گزارش خبرگزاری آناتولی

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *