موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

خات نیوز- ترکیه با پس گرفتن وتوی خود با عضو شدن فنلاند و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرد.

موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

به گزارش خات نیوز موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتوبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ سوئد و فنلاند هم با امضای تفاهم نامه‌ای با ترکیه، متعهد شدند ضمن لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه با آنکارا در مبارزه با گروهک تروریستی پ‌ک‌ک همکاری کرده و از گروه‌های پ‌ی د/‌ی پ گ و فتو حمایت نکنند.

این تفاهم نامه در حاشیه نخستین روز از اجلاس سران ناتو در مادرید، پس از مذاکرات طولانی میان ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو، رجب طیب اردوغان، سائولی نینیسته روسای جمهور ترکیه و فنلاند و ماگدالنا آندرسون نخست‌وزیر سوئد به امضای وزرای خارجه سه کشور رسید.

رسانه‌های ترکیه از این تفاهمنامه ده ماده‌ای به عنوان کسب یک پیروزی بزرگ برای آنکارا یاد می‌کنند.

بخش‌هایی از این تفاهم نامه که در رسانه‌های ترکیه منتشر شده از این قرار است:

-ترکیه، فنلاند و سوئد پایبندی خود به اصول و ارزش‌ها در توافق واشنگتن را تایید می‌کنند.

فنلاند و سوئد به عنوان اعضای بالقوه ناتو از ترکیه در برابر تمام تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور به‌طور کامل حمایت کرده و در این چارچوب از گروهک‌های تروریستی پ ک ک / پ‌ی د/‌ی پ گ و فتو حمایت نخواهند کرد، ترکیه نیز در ازای آن از فنلاند و سوئد در برابر تمام تهدیدات علیه امنیت ملی آن‌ها به طور کامل حمایت می‌کند.

فنلاند و سوئد تروریسم را با همه اشکال و مظاهر آن رد و حملات همه گروه‌های تروریستی علیه ترکیه را به طور صریح محکوم و تآیید می‌کنند که پ ک ک یک گروه تروریستی ممنوعه است و متعهداند از فعالیت‌های پ ک ک، سایر گروه‌های تروریستی، شاخه‌های آنها، اعضاء و افراد مرتبط با این گروه‌ها ممانعت کنند.

-ترکیه، فنلاند و سوئد تصمیم به افزایش همکاری‌ها برای جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی گرفتند. فنلاند و سوئد اهداف این گروه‌های تروریستی را رد می‌کنند.

سوئد متعهد می‌شود که قانون جدید و کارآمدتر جرائم تروریستی از اول جولای اجرایی شده و دولت، مقررات ضد تروریسم را تقویت خواهد کرد. ترکیه، فنلاند و سوئد تایید می‌کنند که علیه یکدیگر هیچگونه تحریم تسلیحاتی وضع نکنند.

فنلاند و سوئد در اسرع وقت مطالبات ترکیه برای اخراج یا استرداد مظنونان تروریستی را با در نظر گرفتن اطلاعات، شواهد و اطلاعات ارائه شده بررسی خواهند کرد.

فنلاند و سوئد درباره فعالیت‌های پ ک ک، همه شاخه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن برای جمع‌آوری پول و جذب اعضای جدید تحقیقات خود را آغاز و این فعالیت‌ها را ممنوع خواهند کرد، ترکیه، فنلاند و سوئد متعهد به مبارزه با دروغ‌پراکنی خواهند شد و از سوءاستفاده از قوانین در راستای فعالیت‌هایی مانند تبلیغ گروه‌های تروریستی و تحریک خشونت علیه ترکیه ممانعت خواهند کرد.

فنلاند و سوئد از مشارکت گسترده ترکیه و سایر متفقین غیرعضو اتحادیه اروپا در ابتکارات فعلی و بالقوه «سیاست مشترک امنیتی و دفاعی» این سازمان از جمله مشارکت ترکیه در برنامه همکاری ساختار یافته دائمی موسوم به “پسکو”حمایت کرده، در این راستا، یک سازوکار مشترک دائمی با حضور کارشناسان از وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور و دادگستری، سازمان‌های اطلاعات و نهاد‌های امنیتی ترکیه، فنلاند و سوئد ایجاد خواهند کرد. این سازوکار برای مشارکت سایر کشور‌ها باز خواهد بود.

ترکیه حمایت خود از سیاست در‌های باز ناتو و دعوت از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در اجلاس مادرید را اعلام می‌کند.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *