نابودی ارگ باستانی ترکیه

نابودی ارگ باستانی ترکیه

خات نیوز؛ نابودی قریب‌الوقوع ارگ 12 هزار ساله ترکیه، این‌روزها خشم و ناامیدی بسیاری از مردم سراسر جهان را به دنبال داشته است.

به گزارش خات نیوز و به نقل از انشنت اوریجینز، در سال ۲۰۱۴، پس از آن که خبر غرق‌شدن ارگ ۱۲ هزار ساله ترکیه‌ای در جریان پروژه ساخت سد «‌ایلیسو» منتشر شد، نام ارگ باستانی «حصن کیف» تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌های جهان شد.

با توجه به گزارشات سال ۲۰۱۷ نشریه «گاردین» از آنجایی که با احداث سد «ایلیسو» سطح آب رود «‌دجله» بالا می‌رود، پروژه ساخت این سد از همان ابتدا مجادلات بسیاری را به دنبال داشت. با بالا رفتن سطح آب رود «‌دجله»، ۸۰ درصد این شهر باستانی و بسیاری از روستاهای اطراف آن غرق خواهند شد، بیش از ۳۰۰ مکان تاریخی اطراف این مکان از بین خواهند رفت و اکوسیستم اطراف رود «دجله» را به نابودی خواهند کشاند.

این رویداد از سوی بسیاری از باستان‌شناسان سراسر جهان، رخدادی تأسف بار عنوان شده، چراکه هیچ دولتی در هیچ کجای جهان اجازه نابودی میراث جهانی را ندارد.

«‌حصن کیف» یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی جهان و تمدن انسان محسوب می‌شود. علاوه بر این غارهای آبی متعددی در اطراف این ارگ وجود دارند. بسیاری از این غارها از منابع آبی زیرزمینی متفاوتی تأمین می‌شوند. کلیسا و مساجد متعددی نیز در صخره‌های اطراف این ارگ ساخته شده‌اند و این در حالی است که تمامی این آثار به زودی نابود خواهند شد.

آن سوی شهر باستانی، شهر مدرن «حصن کیف جدید» وجود دارد. برخی از آثار باستانی این مکان به موزه‌ای بدون سقف واقع در شهر جدید «حصن کیف» منتقل شده‌اند. با این حال این آثار نیز به سرنوشت ارگ باستانی دچار خواهند شد.

شمارش معکوس نابودی ارگ باستانی ترکیه

یک مهندس محیط زیست در گفت‌وگو با نشریه «گاردین» بیان کرده بود، حدود ۸۰ هزار نفر در جریان ساخت این سد، ناچار به نقل مکان خواهند شد. این در حالی است که منابع دولتی این آمار را ۱۵ هزار نفر عنوان کرده‌اند.

هیچ کس نمی‌تواند عمق فاجعه را بهتر از ساکنان محلی این مکان توصیف کند.

یکی از افراد محلی بیان کرد: دولت با این کار نه تنها گذشته ما بلکه آینده ما را با از بین بردن منبع درآمد ما از بین می‌برد. باید از آینگان برای آن که اجازه نابودی این مکان را دادیم عذر خواهی کنیم.

کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس حمایت‌های مالی خود را برای پروژه ساخت سد «ایلیسو» از سال ۲۰۰۹ قطع و اعلام کردند نسبت به تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی این پروژه نگران هستند، اما دولت ترکیه با بیان اینکه ساخت این سد به تولید انرژی و آبیاری کمک خواهد کرد، تاکنون ۱.۱ میلیارد یورو برای آن هزینه کرده است و با وجود رأی دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر توقف این پروژه، همچنان آن را پیش می‌برد.

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *