هدیه میلیونی اردوغان به هنرمند ایرانی

هدیه میلیونی اردوغان به هنرمند ایرانی

جواد خوران خوشنویس ایرانی جایزه ویژه 50 هزار دلاری هیات داوری و لوح سپاس سومین دوره سمپوزیوم خوشنویسی حلیه شریفه را از رجب طیب اردوغان دریافت کرد.

به گزارش خات نیوز سومین دوره سمپوزیوم خوشنویسی حلیه شریفه (متن معروف در ستایش پیامبر مکرم اسلام) با حضور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول برگزار شد. در این دوره که غلامحسین امیرخانی به عنوان میهمان ویژه، علی شیرازی به عنوان داور از ایران حضور و هنرمندانی از عراق، مصر، سوریه، ترکیه، ایران، … در چهار رشته نسق، نستعلیق، ثلث و شکسته رقابت داشتند، جواد خوران جایزه ویژه 50 هزار دلاری هیات داوری و لوح سپاس جشنواره را از رجب طیب اردوغان دریافت کرد.

رئیس جمهور ترکیه که جمعی از وزرای کابینه او را در این مراسم همراهی می کردند در سخنرانی اش ضمن تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره خوشنویسی حلیه شریفه به ویژه  آقای محمد چبی، مجموعه دار بزرگ ترک و طراح این سمپوزیوم جهان اسلام، خوشنویسی را هنری ممتاز خواند که نقشی مهم در ترویج دین مبین اسلام دارد.

در این دوره مانند دوره های قبل خوشنویسان از سراسر جهان اسلام در این رویداد رقابتی حضور یافتند که جایزه نخست بخش خط نستعلیق به یک ایرانی رسید: حبیب رمضان پور که جایزه 20 هزار دلاری را از آن خود کرد و در ادامه 10 خوشنویس دیگر از کشورمان حائز رتبه های برتر شدند.

در این مراسم محمد چبی، مدیر گالری آنتیک صنعت استامبول و بنیانگذار سمپوزیوم حلیه شریفه، روند شکل گیری این رویداد و اهمیت آن را یادآوری کرد. او در ادامه از استاد غلامحسین امیرخانی، استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران، به عنوان هنرمندی بزرگ و فیلسوفی روشنفکر یاد کرد و از ایشان درخواست کرد مقالاتی را جهت نشر در مجلات تخصصی خوشنویسی ترکیه قلمی کند.

سپس، غلامحسین امیرخانی در سخنانی اهمیت خوشنویسی را در عصر جهانی شدن جهان و فرو ریختن دیوارها دو چندان قلمداد کرد و گفت: از این رهگذر ابتکار شکل گیری حلیه می تواند به بهتر دیده شدن این خط و معنای ژرف آن شود.  هر انسان بار امانت الهی دارد که پس از کسب معرفت باید آن را به درستی انتقال دهد، متن حلیه شریفه سرشار از رازهای این بار امانت است که به لطف خوشنویسی به ادوار مختلف به میراث رسیده است؛ حلیه دو اصل بنیادین اخلاق و تعادل در رفتار را بازتاب می دهد که ضرورت زندگی امروز است. خوشنویسی، هنر ناب است، هنری که تنها با احساس پاک و شهود می توان در آن رشد کرد.

در ادامه این مراسم داوران این دوره از جشنواره صاواش چویک، علی طوی هر دو از ترکیه و علی شیرازی از ایران معرفی شدند و علی شیرازی در سخنانی گفت:

خوشنویسی، میراث فرهنگی و تمدنی تمام کشورهای اسلامی ست؛ خوشنویسی حلقه وصل و نقطه پیوند تمام کشورهای اسلامی ست که حائز اصالت ها و بازگو کننده زیبایی های ناب اسلامی ست؛ خوشنویسی، اخلاق و معرفتی با خود دارد که هنر و جهان امروز بدان نیازمند است لذا همه کشورهای اسلامی باید بکوشند این پتانسیل بزرگ را به دنیا معرفی کنند؛ از آنجا که ایران و ترکیه دو مهد خاص خوشنویسی ست وظیفه بزرگ تری به عهده ماست و سمپوزیوم حلیه به ابتکار آقای چبی گامی تاثیرگذار در این باره است.

شیرازی پیشنهاد داد: در سمپوزیوم پیشین استاد امیرخانی و اینجانب از ایران و سه داور هم از ترکیه بودند، در این دوره هم بنده و دو داور ترک این افتخار را داشتیم، من پیشنهاد می کنم در آینده داورانی از طیف های متنوع تر و دیگر کشورها هم حاضر باشند تا زمینه گسترش هر چه بیشتر این رویداد شکل گیرد.

آثار برندگان حلیه سوم، در کتاب نفیس 155 صفحه ای به چاپ رسیده است.  جوایز نقدی هنرمند برتر ایران هم در مراسمی در تهران اهدا خواهد شد. مانند سال 1390 که در دومین دوره حلیه در آیینی در خانه هنرمندان 123 هزار دلار جایزه این جشنواره به 20 خوشنویس برتر اهدا شده بود.

انتهای پیام

منبع: فارس

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *