پیش‌ بینی قیمت لیر یکشنبه ۱۹ دی ماه

پیش‌ بینی قیمت لیر یکشنبه ۱۹ دی ماه

خات نیوز- قیمت هر لیر ترکیه امروز شنبه ۱۸ دی ماه در پایان معاملات افت ۲٫۴۵ درصدی داشت. به قیمت دو هزار و ۴۰ تومان رسید.

پیش‌ بینی قیمت لیر یکشنبه ۱۹ دی ماه
به گزارش خات نیوز،  امروز شنبه ۱۸ دی ماه قیمت لیر ترکیه با کاهش ۲٫۴۵ درصدی به محدوده دو هزار و ۴۰ تومان رسید. نسبت به روز گذشته خود افت ۵۰ تومانی را تجربه کرد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی ۱۷ دی ماه با رقم سه هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۳۷٫۸ درصدی معادل هزار و ۲۴۰ تومانی را تجربه کرده است.

امروز نرخ برابری لیر در برابر دلار افرایش یافته؛ هر لیر ترکیه برابر با ۱۳٫۸ دلار آمریکا است.

در سال ۲۰۲۱ شاهد از دست دادن ۴۵ درصد از ارزش لیر در برابر دلار بودیم و به گفته کارشناسان اقتصادی این روند ادامه‌دار خواهد بود.

تورم در کشور ترکیه به بالاترین میزان خود طی ۱۹ سال گذشته رسیده و اکنون برابر با ۳۶٫۱ درصد است. اقتصاددانان هشدار می‌دهند که به علت سیاست غیرمتعارف اردوغان در کاهش و امتناع از افزایش نرخ بهره قیمت‌ها در این کشور همچنان بالا خواهد رفت.

ارزش این ارز در یک سال گذشته در بازار تهران هزار و ۴۵۰ تومان کاهش یافته است، اما نسبت به سه سال گذشته ارزش این ارز در بازار تهران ۱۰۶ تومان افزایش داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اگر رجب طیب اردوغان در سیاست‌های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می‌شود و ممکن است به محدود ۲۰ الی ۲۵ نیز برسد.

هفته نامه خبری اکونومیست در گزارشی آورده است: به نظر می‌رسد طرح ادوغان برای بیمه کردن سپرده‌های بانکی در برابر نوسانات در کوتاه مدت جوابگو باشد چراکه یک روز پس از اعلام این موضوع توسط اردوغان، قیمت لیر افزایشی شد و زیان یک ماهه را از بین برد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی-سیاسی خواستار کاهش سیاست‌های انبساطی بی پروا شده‌اند این سیاست‌ها سبب شده تا قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر به ۳۶٫۰۸ درصد افزایش یابد که بیش از پیش بینی‌ها بوده و دلیل آن سقوط ارزش لیر، بالا رفتن قیمت حمل و نقل و مواد غذایی بوده است.

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *